curators

authors and curators of Social Soups: Rachela Abbate and Maria Rebecca Ballestra

Rachela Abbate

Rachela

Rachela Abbate is a multimedia artist, cultural producer, writer and curator. Her work investigates the significance of architected spaces – in particular, intangible structures in communication or archiving. In her artistic work, which includes photography, installations, videos and drawings, she explores aesthetic imaginaries, which open up possibilities of reflection and transformation. Rachela is co-founder and producer of different participatory projects related to social transformation. Further, she is involved in collaborative artistic projects. Her work has been shown extensively internationally.

http://rachelaabbate.net

Maria Rebecca Ballestra (Italy) 

rebeccaDiplomata in Belle Arti in Italia, si dedica alla rielaborazione di questioni sociali, politiche e ambientali nonchè alla sintetizzazione di codici etno-culturali indagati durante i numerosi viaggi e programmi di residenza cui l’artista partecipa. Tali progetti trans-disciplinari sono tradotti in pratiche artistiche attraverso installazioni di tipo site e context- specific e in progetti relazionale e fotografici. La sua ultima produzione, Journey into Fragility, è orientata verso la percezione del futuro in relazione ai cambiamenti climatici, ai molteplici interventi dell’uomo sull’ambiente e al senso di insicurezza e ansia che caratterizzano questo nuovo millennio.

http://www.rebeccaballestra.com/index.php     

educated in fine arts in Italy, is working on the reprocessing and resetting social, political and environmental issues as well as on synthesizing ethno-cultural codes, investigated during journeys and artist residency programs. Trans-disciplinary projects are set into artistic practice in site and context specific installations, relational projects and photography. Her last production Journey into Fragility is oriented towards the perception of the future in relation to climate change and multiple human interventions in the environment and sense insecurity and anxiety, which characterize this new millennium.

Rachela e Rebecca collaborano in vari progetti che riguardano la biodiversità delle culture che declinano in operazioni di tipo  internazionali, interdisciplinari e partecipative con una certa attenzione verso le ricerche scientifiche e i risultati socio-ecologici. Rachela e Rebecca sono state premiate nel 2013, durante il Sea Art Festival/Busan Biennale in Corea del Sud, per il loro lavoro di installazione nello spazio pubblico.

 collaborate in diverse projects concerning the biodiversity of cultures in international, trans-disciplinary and participatory operations with a certain regard to scientific researches and socio-ecological outcome. 
Rachela and Rebecca were awarded in 2013 during the Sea Art Festival/Busan Biennale in South Korea for their installation work in public space.

 

Martina Massarente (Italy)_Project Manager

Martina Massarente è laureata in Conservazione per i beni culturali presso l’Università degli studi di Genova, successivamente ha conseguito la Laurea Magistrale in Storia dell’arte e valorizzazione del Patrimonio artistico. Attualmente è dottoranda di ricerca in Digital Humanities curriculum Arte Spettacolo e Tecnologie Multimediali. I suoi principali interessi di ricerca sono rivolti all’approfondimento della Storia della critica d’arte, la Storia della fotografia, archivi fotografici (analogici e digitali) e nuovi media. Svolge attività di curatela indipendente, collabora con esperti nel settore della fotografia e degli archivi digitali e lavora per PhotoFactory, il nuovo spazio dedicato alla stampa d’autore a Genova. Ha al suo attivo pubblicazioni, partecipazioni a convegni e seminari in materia di fotografia e arti visive.

Martina Massarente graduated in Art History at the University of Genoa, subsequently, she obtained a degree in Art History and Enhancement of Cultural Heritage at the same university. Currently she is a PhD student in Digital Humanities, Art and Multimedia Technologies at the University of Genoa. Her research is focused on the history of art criticism, history of photography, digital and analog photography archiving and new media. She is an independent curator, collaborates with experts in the archiving section of digital photography and works for PhotoFactory, Genoa, specialized in art photography prints. Martina published articles, participated a conferences and seminars about photography and visual art.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

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guest curators:

Roberta Miacòla (Italy)

è nata a Napoli, con base a Genova, lavora in Italia e all’estero. Studia storia dell’arte e si laurea in Storia medievale. Lavora a lungo nel campo dell’organizzazione congressuale e nell’Hotellerie come Sales and Marketing Manager, affiancando anche consulenze nel campo dell’organizzazione e del fundraising di eventi culturali e artistici. Dal 2006 al 2011 in particolare ha seguito come fundraiser per il Premio Chatwin camminando per il mondo (primo festival del viaggio con concorso e premi al reportage, video, narrativa e fotografia di viaggio), curando i rapporti del Premio con gli Enti e le Istituzioni pubbliche e le Aziende private sponsor della manifestazione, strettamente a fianco e in sintonia con l’ideatrice ed anima del Premio, la giornalista Luciana Damiano. Dal 2014 si occupa a tempo pieno di organizzazione e promozione di mostre ed eventi in campo culturale e artistico.

Roberta Miacòla, born in Naples, is based in Genoa and works in Italy and abroad. She studied art history and graduated in Medieval history.  Alongside her activities in the field of conference organization and in the hotel business as sales and marketing manager for long years, Roberta Miacòla  practiced consultancy in organization and fundraising of cultural and artistic events as well. In particular from 2006 to 2011 she operated as fundraiser for the festival Premio Chatwin by traveling around the world (first travel -festival with a competition awarding reportage, video, fiction and travel photography), curating relations between Premio Chatwin and public bodies and institutions and private companies, sponsor of the event, together and in sync with the author and heart of the festival, the journalist Luciana Damiano. From 2014 on Roberta Miacòla is full-time occupied organizing and promoting exhibitions and events of cultural and artistic realm.

Erica Grollero (Italy)_ curator of the first edition of the Social Soups residency program

Dopo la laurea triennale in Conservazione dei Beni Culturali (curriculum storico-artistico) all’Università di Studi di Genova ha recentemente conseguito, presso lo stesso Ateneo, la laurea magistrale in Storia dell’Arte e Valorizzazione del Patrimonio Artistico con la tesi di ricerca Il cibo come strumento relazionale nelle ricerche artistiche contemporanee. Durante gli anni universitari ha svolto alcune esperienze presso associazioni e gallerie, tra le quali Galleria Studio44 in qualità di assistente (2009), PSNlab-Palazzo Scotto Niccolari aiutando nell’organizzazione del progetto Be Human Be Bored con l’illustratore Gianluca Sturmann (2013), Science4Art collaborando nell’attività didattiche svolte durante il Festival della Scienza di Genova (2013). La realtà universitaria le ha permesso di conoscere la moltitudine di linguaggi dell’arte attuale e la continua ricerca sul cibo, quale strumento artistico ed elemento in grado di creare potenti relazioni, è diventata una passione. Durante la stesura della tesi ha avuto l’occasione di conoscere personalmente l’artista Rebecca Ballestra, che si occupa principalmente di rielaborare e reinterpretare tematiche sociali, politiche ed ambientali e cofondatrice del progetto Social Soups, e il duo Panem et Circenses, che elabora una personale e approfondita ricerca attorno alle innumerevoli relazione che il cibo è in grado di attivare. Da questo fortunato incontro nasce la sua collaborazione a Social Soups.

After a degree in Conservation of Cultural Heritage (historical and artistic program of study) at the University of Studies of Genoa I have recently achieved a master degree in Art History and Development of the Artistic Heritage with my research paper The Food as Relational Tool in Contemporary Artistic Research. During the university years I worked for associations and galleries: as assistant at the Gallery Studio44 (2009), in the organization for the project Be Human Be Bored with the illustrator Gianluca Sturmann at PSNlab-Palazzo Scotto Niccolari (2013), as collaborator at Science4Art in the educational section during the Science Festival of Genoa (2013). The university gave me the opportunity to learn about the multitude of forms in the current art operations as well as to continue, what becomes for me a passion, the research on food as an artistic tool and as an establishing element of strong relations. During the writing of my thesis I had the chance to personally met the artist Rebecca Ballestra, who’s work is focused on alternative interpretations and elaborations of social, political and environmental issues and who is also co-founder of the project Social Soups, as well as the artist duo Panem&Circensis, who are elaborating a personal and in-depth research about the countless relations food is able to activate. From these fortunate encounters result my collaboration with Social Soups.

 

 

 

 

 

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